روشهای پیشگیری و کاهش چروکیدگی پوست صورت

روشهای پیشگیری و کاهش چروکیدگی پوست صورت

  • 331
روشهای پیشگیری و کاهش چروکیدگی پوست صورت

 اگـر پـوست شــما چین و چروک داشته و یا آنکه مایلید از ایـجاد چـیـن و چروک روی پـوســتتان جلوگیری بعمل آوریـد از نـکات ذیـل پـیـروی کنید:

1- همواره هرگاه می خواهید از خـانه خـارج شـوید از کـرمـها و یا لوسیونهای ضد آفتاب استفاده کنید.

 

2- از صابون استفاده نکنید. جای آن صورت خود را با کرم شیر بشویید.

 

3- در شب از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

 

4- صـبـح هنگام پیش از آنکه حمام بگیرید سفیده تخم مـرغ را جـدا کـرده و آن را بـا یـک قاشق سوپخوری عسل و 4/1 قـاشق چـایخوری آب هویج مخلوط کرده و به روی صورت خود قرار دهید.

 

5- باقیمانده آرایش خود را توسط یک پنبه آغشته به آب گرم ( کـه قدری نشاسته به آن افزوده شده است ) پاک کنید. این کار زبری و چین وچروک پوست را رفع خواهد کرد.

 

6- پیش از آنکه از وان استفاده کنید 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون را بـه آب وان اضافه کنید.

 

7- در تمام فصول از مواد آرایشی حاوی ترکیبات مواد مرطوب کننده استفاده کنید.

 

8- مشتقات ویتامینA: تریتنوئین ( رتین A ) دارویـی اسـت کـه از ویـتـامـین A استخراج شده و برای درمان آکنه (جوش صورت) بکار گرفته میشود. امـا گـاهی اوقات برای درمان چین و چروک صورت نیز تجویز می گردد. طـریقه استـفاده آن یک بار پیش از خواب بوده و تنها برای رفع چین و چروکهای سطحی و کوچک کاربرد دارد.

 

9- AHA ( آلفاهیدروکسی اسید و یا اسید میوه ): مـصرف منـظـم AHA بـافت پوست را بهبود بخشیده و پوستهای پیر را درخشنده تر نشان می دهد. هـمـچنین سبب افزایش ساخت کلاژن و هیالورونیک اسید می گردد. بـرای حـاصل شدن بـهـترین نـتـیجه، مصرف کنندگان AHA نباید صورتشان را با صابونهای قلیایی بشویند.

 

10- کـلاژن: کلاژن پروتئین موجود در پوست می بـاشـد کـه بـه بـسیـاری از مـحـصـولات آرایشی افزوده می گردد. هرچـنـد مـصرف خـوراکی آن زیاد سودمند نیست اما تزریق آن موثر میباشد. تزریق کلاژن به پوست قادر است چین وچروک و گود رفتگیهای ظریف و ریز را اصلاح فوری کند. پـس از تـزریق کلاژن نباید در مقابل آفتاب قرار گرفت. اما اگر شـما از هرگونه بیماری خود-ایمنی رنج می برید از تزریق کلاژن خودداری ورزید.

 

11- پیلینگ شیمیایی: درمابریشن ( سایش پوست ) دو روش دیگر برای درمان پوست چروکیده میباشد.

 

12- ماساژ: هـنـگام استـفـاده از کـرمـهای مـرطوب کننده دستان خود را بصورت حرکات مدور به ملایمت از چانه تا میان پیـشـانی بالا آورده و سپـس دستـانـتـان را به دو سوی صورتتان به پایین سر دهید. این کار را 12 مرتبه تکرار کنید.

 

برای جلوگیری از چین و چروک و خطوط صورت اطراف دهان، خنـده اغـراق آمیـزی کـرده و سپس دندانهایتان را مـحـکـم به هم بفشارید. این کار را 24 مرتبه تکرار کنید.

 

برای جلوگیری از چین و چـروک گـردن دستهـایـتان را از زیر چانه بطرف پایین و بالا ماساژ بدهید این کار را 12 مرتبه تکرار کنید.

 

13- نور خورشید علت شماره یک چین وچروک، تـغیـیرات رنگـدانـه ها و سـرطـان پوست می باشد. تا حد امکان از در معرض قرار گرفتن مقابل نور خورشید پرهیز کنید. هـرگاه از خانه خارج میگردید حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

 

14- چـای: تحـقـیـقات ثـابـت کـرده کـه نـوشیدن چای سبز تاثیر بـسزایی بر فرایند پیری دارد. چای منبع غنی از آنتی اکسیدان بـوده کـه بـا رادیـکـالـهـای آزاد بـدن شـمـا مبارزه می کند. حداقل چای کیسـه ای را بـه مـدت 3 دقیـقه در آب گـرم قـرار دهـید تا بیشترین نتیجه را بدست آورید.

 

15- یکی دیگر از مشکلات خشکی پوست می باشد. بـا افزایش سـن شـما سلولهای پوست آب و چربی کمتری تولید خواهد کرد. برای مقابله با خشکی پوست مراحل زیر را طی کنید:

 

— از مرطوب کننده استفاده کنید: در فـصل پـایـیـز و زمـستان از مرطوب کننده استفاده کنید. و یا آنکه از سیستمهای مرطوب کننده خانگی سود برده و یـا یـک کتری آب را روی رادیاتور قرار دهید.

 

— بـر خلاف تصور عام هنگامی که شما در معرض آب قرار می گیـرید بـدن شـما رطوبت بیشتری از دست می دهد. هر چه بیشـتر در معرض آب قرار گیرید پوست شما خشکتر و پیر تر می گردد. از آب ولرم و یا خنک و نـه آب داغ برای شسـتشوی بدن خود استفاده کنید. آب داغ چربی طبیعی پوست بدنتان را از میان خواهد برد. و هرگاه از وان استفاده میکنید به آن روغن مخصوص اضافه کنید. در وان بیش از 15 دقیقه باقی نـمانید و پس از آن از مرطوب کننده استفاده کنید.

 

16- خواب مناسب: کیفیت خوابیدن شما روی پوست شما تاثیر گذار میباشد. از بالش نرم، بزرگ با پارچه طبیعی و غیر مصنوعی استفاده کنید.

 

17- در مــعرض حرارت قرار نگیـرید: گـرما قـادر اسـت بـه درون پـوسـت رخـنـه کـرده و بـه بافتهای همبند صدمه وارد کند. هنگام استفاده از سشوار دستی آن را در حالت بسیار داغ قرار ندهید و جریان هوای گرم را مستقیما بسمت پوست نگیرید. از گرمای نیمروزی نیز پرهیز کنید.

 

18- از عوامل جوی بدور باشید: هـنگامی که در زمستان از خانه خارج می گـردیـد برای محافظت از پوست صورتتان از بادهای سوزناک زمستانی، از مـاسـک صـورت اسـتـفــاده کنید. پیش از آنکه به شنا بروید از یک مرطوب کننده قـوی اسـتـفاده کـنید تا از جذب کلر به پوستتان جلوگیری بعمل آید.

 

19- شستشوی چشمی: برای برطرف کردن چشمان پف کرده یک کتری چای دم کـنید و بگذارید تا خنک گردد و سپس چشمها را با آن شستشو دهید. و یا 2 قاشق استیل را بـه مـدت چنـد دقـیـقه درون فـریز قرار داده و سپس روی چشم هایتان قرار دهـیـد تا پـف چشمانتان تقلیل یابند.

 

20- آب فـراوان بـنوشیـد: مـتـخصصین تـوصـیه می کـنـند کـه حـداقـل روزانـه 8 لیـوان آب بنوشید. این کار حقیقتا شرایط پوست را بهبود می بخشد.

 

21- تغذیه مناسب برای جوان باقی ماندن و سلامتی پوست ضروری میباشد. بـه نکات زیر توجه کنید:

 

مطمئن شوید رژیم غذاییتان حاوی ویتامینها و مواد معدنی ضروری میباشد.
آنـتـی اکسیدانها که شامل ویتـامیـن A,C,E می بـاشـنـد صـدمـات نـاشی از نور خورشید را کاهش میدهند. ویـتـامین A سرعت بـازسـازی سـلـولها را افـزایـش، رشد سلولها را عادی و جریان و تشکیل کلاژن را افزایش میدهد.
سبزیجات و میوه جات تازه منبع خوبی از ویتامین A و C بوده درحالی که مصرف آجیل ویتامین E بدن را تامین خواهد کرد.
روی ماده معدنی ضروری برای تولید کلاژن میباشد(بافت پشتیبان پوست).جگر گـوساله و گـاو، گـوشت لخم گاو، تخمه آفتاب گردان، بـادام زمینی و پنیر مـنـابـع خوبی از روی میباشند.

 

22- یـک چهره درهم تشکیل چین و چروک را تسریع می کند خـصوصا اطراف چشـمـهـا، برامدگی بینی و روی پیشانی. بطور متوسط کودکان 400 بار در روز می خـندند درحالی که این میزان در بزرگسالان تنها 15 مرتبه می بـاشد. خـنـدیدن بـافتهای همبند پیرامون دهان را تحکیم کرده و باعث حفظ شکل ظاهری صورتتان می گردد.

 

23- سیگار را ترک کنید: سیگار کشیدن پوست را از جـریان یـافتن طبیعی خون محروم ساخته و سبب انقباظ مویرگهای پوستی میگردد. همچنین سیگار از رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به پوست بدن جلوگیری بعمل می آورد.

 

24- اگر وزن بـدنـتـان مـرتـبـا بیش از 3.5 کیلو گرم نواسان وزنی داشته بـاشد سرانجام روی چهره شما نمایان میگردد. بهمین نحو اگر سریع و بیش از حد وزنتان کاهـش یـابـد، مـمـکن است پوس بدنتان آن لایه چربی را که شکل طبیعی را حفظ می کند، از دسـت بدهد. خیلی سریع وزنتان را کاهش ندهید و گرنه مجددا چین و چروک پوسـتـتان نمایان می گردند.

 

25- روز خود را با نوشیدن یک فنجان آب جوشیده همراه با آب لیمو ترش آغاز کنید. این نـوشیدنی ناخالـصیهایی که در بـدن شـما انـبـاشتـه گـردیـده اند را از بدن دفع می کند. همچنین لیموترش بعنوان یک شستشو دهنده ملایم کبد نیز عمل می کند.

 

هفت روش موثر در کاهش چروک پوست:

شاید تاکنون شیوه های گوناگونی را برای جلوگیری از چروکیدگی پوستتان امتحان کرده باشید اما برای کاهش چروک های پوست خود این چند نکته را هم به خاطر داشته باشید.پوست ما به دلایل مختلفی دچار چروکیدگی می شود. از سرمای زیاد و خشکی هوا گرفته تا بدی تغذیه و افزایش سن و قرارگیری زیاد در مقابل نور آفتاب.

 

 

شاید تاکنون شیوه های گوناگونی را برای جلوگیری از چروکیدگی پوستتان امتحان کرده باشید اما برای کاهش چروک های پوست خود این چند نکته را هم به خاطر داشته باشید.

1- خواب خوب

 

 

 

ما در شبانه روز 8 ساعت می خوابیم، یعنی یک سوم عمر خود را در خواب هستیم. هر فرد 60 ساله، حدود 20 سال از عمرش را در خواب بوده و این طبیعی است که خواب باعث بروز چروک هایی روی صورت شود که به مرور زمان ماندگار می شوند. طبق تحقیقات آکادمی پوست آمریکا، خوابیدن به برخی جهات در طول شب می تواند باعث بروز چروک هایی روی پوست شود مثلا خوابیدن به پهلو احتمال بروز چروک روی گونه و چانه را افزایش می دهد و خوابیدن به شکم باعث چروکیده شدن پیشانی می شود.

 

 

 

پیشگیری از بروز این چروک ها بسیار راحت تر از، ازبین بردن آنهاست. به گفته محققان، بهترین وضعیت خواب که در آن به پوست آسیبی نمی رسد، خوابیدن روی کمر یا طاق باز است. زنان چینی مدت ها پیش به این مساله پی برده اند و از بالشک های مخصوص برای خواب استفاده می کنند.

 

 

 

سعی کنید شما نیز شیوه خوابیدنتان را عوض کنید. اگر عادت به طاقباز خوابیدن ندارید، می توانید بالشتکی زیر زانوهایتان قرار دهید، به این ترتیب خواب راحت تری خواهید داشت و به پهلو برنمی گردید اما اگر به هر حال نمی توانید در این حالت بخوابید، از بالشی نرم؛ بزرگ با پارچه ای لطیف کمک بگیرید. پارچه های ابریشمی بهتر از کتان هستند و جلوی چروک پوست را می گیرند. برخی از بالش های طبی نیز به گونه ای طراحی شده اند که از صورت و بافت های پوستی در برابر سایش محافظت می کنند. انواعی از بالش از جنس میکروفیبرهای مسی نیز محرک تولید کلانژن در طول شب هستند و نه تنها می توانند مانع بروز چروک شوند، بلکه به رفع آنها کمک می کنند. در طول شب پوست، خود را احیا می کند پس بهتر است نه تنها به فکر شکل خوابیدن بلکه به فکر خواب کافی نیز باشیم زیرا در زیبایی طراوت پوست موثر است.

 

 

 

2 - کاکائو

 

 

 

نتایج تحقیقی که در سال 2006 منتشر شد، نشانداد کاکائو حاوی برخی فلاونول هاست که از آنها می توان به «کاتچین» و «اپیکاتچین» اشاره کرد. این فلاونول ها از پوست در برابر آفتاب محافظت می کنند، محرک جریان خون هستند و پوست را با طراوت و نرم نگه می دارند. فلاونول ها گروهی از ترکیب های گیاهی هستند که در چای، انواع میوه ها و سبزی ها ودانه های کاکائو یافت می شوند. برخی تحقیقات ثابت کرده اند این ریزمغذی ها می توانند گردش خون و عملکرد رگ های خونی را بهبود بخشند. محققان در مطالعه جدید شواهدی یافتند که نشان دهنده افزایش جریان خون در پوست زنانی بود که کاکائوی غنی از فلاونول نوشیدند. در این مطالعه 24 زن روزی یک لیوان کاکائوی غنی از فلاونول یا کاکائوی حاوی فلاونول کم مصرف کردند. محققان در آغاز و پایان این مطالعه، برای بررسی ساختار پوست شرکت کنندگان، رطوبت، جریان خون و حساسیت به اشعه فرابنفش، از تصویربرداری دقیق استفاده کردند. پس از 3 ماه مصرف کاکائوی غنی از فلاونول، بهبود در بافت و ضخامت پوست، جریان خون و رطوبت پوست دیده شد. آسیب پذیری پوست این افراد در برابر پرتوهای فرابنفش خورشید نیز کمتر شد.

 

 

 

3 - ماهی

 

 

 

ماهی ها به خصوص ماهی های آب های سرد، ماهی سالمون و ماهی تن غنی از ویتامین های D و E و کلسیم، روغن های امگا3، سلنیوم و پروتئین هستند. اسیدهای چرب موجود در ماهی نه تنها مواد مضر را از بدن دور می کنند، بلکه مواد مغذی را به درون بدن راه می دهند، منافذ روی پوست را کم می کنند و به این وسیله به بهبود پوست کمک می کنند، از عوامل به وجود آورنده التهاب و تورم پوست می کاهند، جلوی خشکی پوست را می گیرند، به نگهداری آب در سلول کمک می کنند و قابلیت ارتجاع پووست افزایش می دهند.

 

 

 

4 - عینک آفتابی

 

 

 

پوست اطراف چشم، نازک ترین و ظریف ترین قسمت پوست بدن است که باید از 20سالگی به بعد، مراقبش باشیم تا دچار چین و چروک زودهنگام نشود و پیری زودرس را نصیبمان نکند. خندیدن بیش از حد و استفاده نکردن از کرم های دور چشم و عینک، می توانند روند چروک افتادن پوست اطراف پلک را تسریع کنند و از آنجا که چشم، اولین نقطه ای از صورت است که از نظر دیگران به آن جلب می شود، بهتر است آنچنان از آن مراقبت کنیم که هرچه دیرتر، پیری و چین و چروک به سراغش بیایند. اگر خوب به چروک های دور چشم اطرافیانتان دقت کرده باشید، حتما دیده اید که برخی چروک های دور چشم، درست شبیه اثر پای برندگان است، علت اصلی این نوع چین و چروک ها، نور آفتاب است.

 

 

 

شما معمولا به توصیه متخصصان پوست، پیش از خارج شدن از منزل به جز اطراف چشم ها ضدآفتاب می زنید، اما بهتر است همه افراد، حتی بچه ها، غیر از ضدآفتاب، عینک آفتابی هم بزنند. طبق تحقیقات آکادمی پوست آمریکا، حرکت های ناخودآگاه و زیاد صورت مثل جمع کردن چشم ها، می تواند باعث بروز چین و چروک پوست شود. در آفتاب شدید، فرد ناخودآگاه چشمش را جمع می کند و همین مساله باعث چروک دور چشم می شود. استفاده از عینک آفتابی مناسب مانع جمع شدن چشم می شود و از پوست در برابر اشعه های مضر آفتاب محافظت می کند.

 

 

 

5 - صابون مناسب

 

 

 

تحقیقات پژوهشگران دانشگاه مریلند آمریکا نشان داده آب لوله کشی و شوینده های نامناسب برای پوست مضر هستند و می توانند لایه چربی طبیعی محافظ پوست را نابود کنند و باعث افزایش احتمال بروز چروک در ناحیه صورت شوند. شست و شوی زیاد صورت نیز محرک ایجاد چین و چروک های پوستی است، پس برای شستن صورت، شوینده ها و صابونی هایی انتخاب کنید که ترکیب های محافظ نداشته باشد. ژل های مخصوص شست و شوی صورت، بهترین شوینده هستند. بعد از هر شست و شو، صورت را کاملا با حوله خشک کنید زیرا خشک شدن آب روی پوست باعث خشکی پوست می شود.

 

 

 

6 - کرم های حاوی آلفاهیدروکسی اسید

 

 

 

ترکیب های اسید میوه، آلفاهیدروکسی اسید، اسید گلیکولیک و مشتقات ویتامین A می توانند لایه سطحی پوست را به خوبی تمیز و از بروز چین و چروک به خصوص در اطراف چشم پیشگیری کنند. میزان ب الای آلفاهیدروکسی اسید در کرم، می تواند حتی به ساخت کلاژن کمک کند.

 

 

 

7 - سویا

 

 

 

تحقیقات بسیاری نشان داده است سویا می تواند علایم یائسگی و پوکی استخوان را به تعویق بیندازد. ژنیستتین، داییدزین، سلیسیتیین و ... ترکیب های موجود در سویا هستند که نه تنها مانع پوکی استخوان می شوند، بلکه پوست را هم جوان و روشن تر می کنند. این ترکیب ها اثر رادیکال های آزاد را که باعث اکسیداسیون سلول ها می شوند، از بین می برند و باعث احیای بهتر سلول های پوستی می شوند. ترکیب های سویا در بیشتر مارک های معتبر کرم های پوست وجود ارد و نتایج بررسی ها نشان داده از عوامل موثر بودن این کرم ها در زیبایی پوست و از بین رفتن لک های قهوه ای اند.

 

منبع: هفته نامه سلامت

***

براي اينکه قابليت ارتجاعي بودن پوست حفظ شود، ساده ترين روش شست و شوي صبح و عصر با آب سرد يا شير تازه است. ماساژ پوست که ماهيچه هاي صورت را تقويت مي کند و جريان خون را در پوست تشديد مي نمايد، از پيدايش چروک جلوگيري مي نمايد. براي اين کار با کمک دو انگشت دست ماساژ را در امتداد خطوط به وجود آمده در روي صورت يا گردن شروع مي کنيد.
يادتان باشد که قبل از ماساژ حتما به پوست، کرم مرطوب کننده زده باشيد.
البته ماساژ صورت بايد قبل از آرايش باشد و پس از ماساژ پوست صورت را با لوسيون هاي قابض شست و شوي داد.
براي پلک ها مي توان از ماساژ با محلول آب ليمو، اسيد بنزوئيک و گنه گنه استفاده نمود. گذاشتن ماسک هر چند وقت يک بار براي پوست نيز مفيد است. کرم حاوي هورمون نيز از چروک شدن پوست جلوگيري مي کند (ولي نبايد از اثرات سوء آن غافل شد).
در اشخاصي که دچار چروک هاي پيش رس هستند، رعايت اصول بهداشت پوست و استفاده از لوسيون ها و ماساژ به وسيله دست يا روش هاي موضعي و کرم هاي حاوي هورمون و سرانجام جراحي پلاستيک از جمله روش هاي درماني محسوب مي گردد. ما در اين قسمت سعي داريم تا شما را با ماسک هاي ضد چروک آشنا کنيم.
ماسک هاي سفيده تخم مرغ بهترين ماسک براي از بين بردن چين و چروک صورت مي باشد.
تذکر: براي جلوگيري از ايجاد چين و چروک در صورت و حفظ نرمي و لطافت پوست، بهتر است براي پاک کردن آرايش صورت از آب سرد استفاده نماييد.

 



مطالب مرتبط


بخش نظرات این مطلب



برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







ورود کاربران

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟
    عضويت سريع

    عضويت سريع

      نام کاربری
      رمز عبور
      تکرار رمز
      ایمیل
      کد تصویری
      پشتيباني آنلاين

      پشتيباني آنلاين

        پشتيباني آنلاين
        آمار

        آمار

          آمار مطالب آمار مطالب
          کل مطالب کل مطالب : 40
          کل نظرات کل نظرات : 1
          آمار کاربران آمار کاربران
          افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
          تعداد اعضا تعداد اعضا : 0

          آمار بازدیدآمار بازدید
          بازدید امروز بازدید امروز : 10
          بازدید دیروز بازدید دیروز : 0
          ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 1
          ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
          آي پي امروز آي پي امروز : 3
          آي پي ديروز آي پي ديروز : 0
          بازدید هفته بازدید هفته : 10
          بازدید ماه بازدید ماه : 132
          بازدید سال بازدید سال : 329
          بازدید کلی بازدید کلی : 2209

          اطلاعات شما اطلاعات شما
          آی پی آی پی : 18.191.189.85
          مرورگر مرورگر :
          سیستم عامل سیستم عامل :
          تاریخ امروز امروز :
          تبادل لینک هوشمند

          تبادل لینک هوشمند

            تبادل لینک هوشمند

            برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مطالب پزشکی و سلامت و آدرس wikiteb.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






            خبرنامه

            خبرنامه

              براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



              آخرین نطرات کاربران

              آخرین نطرات کاربران

                تبادل لینکتبادل لینک - سلام دوست عزیز اگر با تبادل لینک موافق هستید وب مارو لینک کنید و از قسمت تبادل لینک اتومات لینک خود را ثبت کنید نیاز به تایید هم ندارد با تشکر - 1394/3/6

                درباره ما

                  ویکی طب
                  به ویکی طب خوش آمدید.

                کلیه ی حقوق مادی و معنوی سایت مربوط به ویکی طب بوده و کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
                قالب طراحی شده توسط: تک دیزاین و سئو و ترجمه شده و انتشار توسط: قالب گراف